Kristin Korb Trio bjöd på härligt baskalas
Konsert
Kristin
Korb Trio
Jazzklubben,
E-Street
När bastuban tjänat ut sin roll som rytminstrument tog
kontrabasen över som pulsgivare. Legendariske Slam Stewart (1914–87) ville
mer än bara ackompanjera så han kryddade sitt basspel med stråksolon och
unisont nynnande. Som medlem i Bill Evans Trio gav Scott LaFaro (1936–61)
basspelet en ny färdriktning. Basen fick en lika central roll som pianot och
trummorna.
Måndagskvällens gäst, Kristin Korb från Montana, numera i
Köpenhamn,
har satsat på avancerad jazzsång i kombination med ett fingerfärdigt
basspel. Hon har i grunden en gedigen utbildning som hon fått av sin mentor Ray
Brown men också av John Clayton. Med ett sådant stöd i ryggen har det
ofrånkomligt blivit ett påtagligt Brown-stuk på hennes basspel. 1996 gjorde hon
skivdebut med Ray Brown Trio vilket var en fjäder i hatten för den fortsatta
karriären.
Som vid förra besöket omgav hon sig med Magnus Hjort piano och
Snorre Kirk trummor. Beträffande sången har hon hämtat sin näring från bland
annat Ella Fitzgerald och Sarah Vaughan. Hon är en härligt avspänd sångerska
som med en imponerande teknik uttrycker sig välformulerat och välartikulerat
utan störande manér.
Hon har ett härligt klös i basen och att hon haft Ray
Brown som mentor är inte någon nackdel. Snarare tvärt om för likt honom spelar
hon linjärt distinkta basgångar med spänst och snärt. Med imponerande teknik
och härlig sång bjöd Kristin på ett fång kända och mindre kända låtar där många
texter var signerade legenden Johnny Mercer. Låtar som I´m old fashioned,
Midnight sun, Beyond the moon, Baubles, bangels and beans, Twilight, Can´t buy
me love (Beatles), Green Dolphin Street med flera en ny lyster. I solonumret
Green Dolphin Street fick vi höra ett imponerande basspel i dansk klass.
Kristin Korb är lyckligt lottad som har en pianist som
Magnus Hjort vid sin sida. Han är en kreativ och stämningsfull arkitekt med ett
behagligt anslag. Hans smakfulla och lyhörda ackompanjemang varvat med
spännande improvisationer som är lika finurligt uträknade som när dalkullorna
sitter på kammaren och knypplar. Viktigt att tonerna kommer på rätt plats som
trådarna i knypplingsväven. De satt perfekt!
Spela trummor i trioformatet kräver sin man. Spelet får
inte bli dominerande utan måste balanseras och avvägas. Snorre Kirks spel
passade i sammanhanget som hand i handske. En effektiv, lyhörd och fantasifull
”time-keeper” som med små medel gav bästa tänkbara stöd.
Tack för ett välarrangerat baskalas med tre mycket
motiverade musiker!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar