Fräscht
med ung norsk-svensk kvartett
Konsert
Hanna Paulsberg Concept
Förband: F-Linjen (Kulturskolans
fördjupningslinje för jazz)
Jazzklubben: E street
Inledningen igår kväll på jazzklubben gick i ungdomens
tecken. En oktett elever plus två lärare på Kulturskolan fördjupningslinje för
jazz som visade sina talanger på ett varierat och tilltalande sätt. Vi fick
höra avantgardistiska toner signerat William Parker men också konventionell
blues, Blues Five Spot av Thelonious Monk och lite annat. De enda jag kände
igen i bandet var gitarristen David Kontra och basisten Jonatan Eriksson som
tidigare visat framfötterna på klubben. Vi får vara glada åt att ungdomen vill
satsa på jazzen, vilket bådar gott för framtiden.
Huvudnumret, Hanna Paulsberg Concept var för mig en helt
ny bekantskap med Hanna själv på tenorsax och komposition, Oscar Grönberg
piano, Trygve Fiske bas och Hans Hulbaekmo trummor. En ung norsk-svensk
kvartett som grundades 2010, tog hem utmärkelsen Young Nordic Jazz Comets 2011
och skivdebuterade 2012.
Paulsbergs spel är en stilmässig mix som spänner över
från amerikanska saxofonister som Wayne Shorter, Charles Lloyd, Joe Henderson
och Michael Brecker till det europeiskt nordiska med Hannas landsman Jan
Garbarek som frontman. Mycket ovanligt för de flesta av dagens moderna
saxofonister har oftast hämtat sin näring från främst John Coltrane och hans
kollegor Archie Shepp och Pharao Sanders. Det är alltid uppfriskande när någon
bryter mönstret och hittar på något eget.
Hennes kompositioner rör sig emellan tradition och
nytänkande. Det är musik med öppna ytor fast inte helt konturlöst. Inom tydliga
ramar och traditionell förankring finns det gott om utrymme att förverkliga
sina intentioner med kreativt improviserande.
Oscar Grönbergs egensinniga pianoackompanjemang kom mig
utan vidare jämförelser att tänka på legendarer som Cecil Taylor, Thelonious
Monk, Horace Tapscott och Mal Waldron som gick sina egna vägar. De var mästare
att skapa rytmisk spänning både som ackompanjatörer och solister. Grönberg är
samma andas barn. Spelet har en bredd som pendlar mellan tradition och modernt
avantgard.
Fiskes rörliga basspel i symbios med Hulbaekmos distinkta
trumspel gav kvartetten ett välbalanserat komp som levererade ett utmärkt stöd.
Vid några tillfällen visade också Fiske sina talanger som en tekniskt driven
solist.
Ni som hade förväntat er att stampa takten i fyr-fyra
tempo blev nog besvikna men håll med om att det är uppfriskande med en
svedjebrand emellanåt som ställer konventionerna på huvudet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar