Isabella Lundgren med Carl Bagge Trio, Måndagsjazzen,
E-street
Kvinnlig
jazzsång var i Sverige ett okänt begrepp tills Alice Babs slog igenom med
dunder och brak på 40-talet. Med Alice framgång var vägen bruten för andra att
satsa på att sjunga jazz. I Alice kölvatten kom Sonya Hedenbratt, Monica
Zetterlund, Monica Borrfors och i dag heter sångerskorna bland andra Viktoria
Tolstoy, Miriam Aida, Rigmor Gustafsson, Vivian Buczek och måndagskvällens gäst
Isabella Lundgren. Svensk kvinnlig jazzsång har aldrig tidigare varit så
framgångsrik som i nuläget, både nationellt som internationellt.
Någon har
uttryckt följande om Isabella – "Isabella Lundgren skriver och sjunger,
med själ och hjärta, musik som öppnar dörrar och bygger broar till både det
förflutna och det framtida. Tillsammans med Carl Bagges dynamiska trio tar hon
sig an den amerikanska sångboken. Med rötter i traditionen leker de med nya
uttryck och kompositioner som speglar vår samtid." Slut citat.
Vid sitt
förra besök på jazzklubben var hon ett helt okänt namn på våra breddgrader men
visade redan i inledningsnumret sin musikalitet. Då var hon påtagligt influerad
av Billie Holiday. Likt henne sjunger hon med dröjande frasering och sårbarhet
i rösten. Även om det fortfarande lyser igenom har hon utvecklats mot ett mera
personligare sångsätt. Hon har en stark och innerlig själfullhet i sitt
uttryck. Den här kvällen, inför fullsatt salong, bjöd hon bland annat på
melodier som Alec Wilders vackra "While we´re young", Duke Ellingtons
"I Got It Bad", "Nobody know´s the trouble i´ve seen"
varvat med eget material, gammalt som nytt, med mera.
Calle
Bagge är en viktig del av Stockholms och landets jazzscen. Han förekommer i en
rad olika konstellationer. Han har en slimmad trio med Niklas Fernqvist, bas
och den flitiga sundsvallsgästen Daniel Fredriksson på trummor. De bildar en
stabil grund för Isabella att stödja sig på. Som ackompanjatör håller han sig
inom råmärkena men så fort det blir solospel lämnar han säkerhetsaspekterna och
bjuder på fantasifulla utflykter i harmonikens labyrinter.
Niklas
Fernqvist visade upp ett gediget basspel i sann och äkta Mingusanda. Hans
stortonade bas gav en mäktig bakgrundsklang. Utöver sina läckra basgångar
visade han sina tekniska färdigheter med eleganta och fantasirika solon.
Trumslagarens
roll är identisk med målvakten i fotboll eller hockey. Är trumslagaren pålitlig
som Daniel Fredriksson vågar också de övriga släppa loss. Annars tvingas de
hålla igen och då uppstår oro i utspelet. All jazzmusikalisk trygghet kommer
från botten av bandet. Detta sagt av Egil Johansen. Jag vill också rekommendera
hennes nya skiva "Somehow life got in the way" med Nordiska
Kammarorkestern och kvällens trio som kom ut i november Ifjol.
Sammanfattningsvis en härlig kväll med en av den svenska jazzens mest
personliga röster och en följsam och välformulerad trio.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar