Finstämd
sång i den högre skolan
KonsertStockholm Voices
Jazzklubben, E-Street
I november 2012 samlades fyra välklingande röster för att
sjunga jazz i stämmor. Kvartetten kom att kalla sig Stockholm Voices och i den
ingick grundaren och initiativtagaren sopranen Gunilla Törnfeldt, som också är
konstnärlig ledare och arrangör, och Maria Winther alt, Alexander Lövmark tenor
och Jakob Sollevi. Avsikten var och är att föra traditionen vidare från
tidigare sånggrupper som haft stor betydelse för stämsångens utveckling.
Genom ett samarbete mellan Jazzklubben och Musik i
Västernorrland fick vi på måndagskvällen vara med på sångkvartettens andra
besök på jazzklubben. Förutom sina egna röstresurser hade Stockholm Voices ett
gediget komp i ryggen med pianisten Mikael Skoglund, basisten Niklas Fernqvist,
trumspelaren Daniel Fredriksson och vår nye Arne Domnérus,
altsaxofonisten/klarinettisten Klas Lindquist.
När stämsångspionjärerna Lambert, Hendricks & Ross
och Four Freshmen briserade med sitt budskap på 50-talet var man övertygad om
att bättre än så här kan det inte bli. Men som allt annat har utvecklingen gått
framåt med grupper som Manhattan Transfer och New York Voices. Utifrån dem och
andra har Stockholm Voices inhämtat inspiration och tändvätska och satsat på en
egen framtoning som de lyckats väl med. De sjunger med härlig timing,
välbalanserat, nyanserat och tekniskt elegant. De satte ribban på en mycket
behaglig nivå med inledningsnumret It Could Happen To You åtföljd av en fin version
av Bill Evans Waltz for Debby. Thelonious Monks Round Midnight var en av
kvällens höjdare i ett magnifikt arrangemang av Gunilla Törnfeldt. Därefter
fick vi höra mera örongodis som Blame It On My Yout, Social Call, Lucky To Be
Me, Sing Sing Sing, Let´s Face The Music And Dance med flera. Vi bjöds också på
enskilda solonummer där det framgick väl vilka röstresurser de besatt.
Mångkunnige och allsidige Klas Lindquist bjöd på ett
elegant och svängigt obligatspel bakom sången och kreativt svängiga solon. Utan
vidare jämförelser trivs Klas som allra bäst när han får botanisera i den
odödliga saxofonskolan som hade förkämpar som Benny Carter och Johnny Hodges. Även
Skoglund och Fernqvist bjöd på eggande soloinsatser. Daniel Fredriksson höll
samman det hela med sitt rytmiska och finessrika spel.
Sammanfattningsvis en kväll med välklingande röster i
vältajmad stämstång.
En stämningsfull kväll med hög trivselfaktor!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar