Konsert
Jan Lundgren Trio & Hannah Svensson
Jazzklubben, E-Street
För inte så länge sedan hette våra ledande jazzsångerskor
Sonya Hedenbratt, Nannie Porres, Alice Babs och den oförglömliga Monica
Zetterlund. Idag har jazzscenen intagits av begåvade efterträdare som Monica
Borrfors, Rigmor Gustafsson, Isabella Lundgren, Viktoria Tolstoy och kvällens
gäst Hannah Svensson. Bakom sig hade hon en välrenommerad trio med Jan Lundgren
piano, Mattias Svensson bas och Zoltan Csörsz trummor.
Hannah scendebuterade för drygt tio år sedan och därefter
har hon varit frekvent efterfrågad. Som dotter till gitarristen Ewan Svensson kom
jazzen in tidigt i hennes liv. I början av karriären var Hannah mest en
balladfreak. Samarbetet med Janne ”Loffe” Karlsson fick henne att ändra
riktning som att förstå och älska när det svänger om musiken. Janne såg
verkligen till att hon fick känna på riktigt jazzsväng. Hannah målar inte bara
med sköna toner också med färger. Hon har nyligt haft en framgångsrik
utställning i Ystad och även belönats med Falkenbergs kulturpris för 2016.
Hannah visade mycket övertygande sig vara säkerheten
själv. Perfekt intonering, välbalanserat med en fin känsla för de melodier och
texter hon framförde. Egna alster, blues och kända standards. Hon är en äkta
jazzsångerska som har mod och kunnande att ta ut svängarna ordentligt. Hennes
scatsång är både melodiös och halsbrytande.
Pianot med sina 88 tangenter räknas till musikens
universalinstrument. En av våra allra bästa att hantera ett piano är utan
tvekan Jan Lundgren. Jag vill påstå att han är Jan Johanssons och Bengt
Hallbergs förlängda arm. Med sitt högst personliga uttryckssätt, lyriskt och
längtande, har han för alltid spelat in sig i jazzhistorien. Det mjuka anslaget
har ibland en explosivitet utan att störa helhetsintrycket. Improvisationerna
är lika finurligt beräknade som när tanterna i Dalarna sitter på kammaren och
knypplar. Det är lika viktigt att de rätta tonerna faller på plats som trådarna
i knypplingsväven. Dessutom är Jan lyckligt lottad med att ha ett fantastiskt
komp. Den skicklige basisten Mattias Svensson levererade både stadigt spänstiga
basgångar och en rad läckra solon. Den rytmiske trummisen Zoltan Csörsz höll
grytan kokande på ett utmärkt sätt. Han är en lyssnande trummis som med
träffsäkerhet och elegans satte in sina inprickningar och rytmiska figurer utan
att dominera.
En av vårsäsongens höjdarkvällar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar