Recension 2018-06-03

Ljust, luftigt och somrigt!

Konsert
Sundsvalls Blåsorkester
Kulturmagasinet (söndag)

Med stormsteg kommer Sundsvalls Blåsorkester närmare sitt 100-årsjubileum.  I skrivande stund är man inne på sitt 97:e verksamhetsår. Mycket imponerande.
Den fantastiska sommar vi hittills njutit av fick i söndags en ytterligare temperaturhöjning när Sundsvalls Blåsorkester bjöd på Promenadkonsert i foajén på Kulturmagasinet. Trots de yttre förutsättningarna med strålande sol var det många som hörsammat kallelsen. Under de gånger jag haft nöjet att lyssna på SBO har de alltid en trogen publik. Att man lyckats med det beror kanske till stor del på orkesterns entusiastiske ledare, Thomas Gathe, som hela tiden utvecklar orkestern med bland annat musik långt utanför blåsorkestrarnas sfär. Han har också förmågan att knyta till sig unga begåvade talanger genom ett fint samarbete med Kulturskolan. Enligt orkesterns briljante talesman Jan Thim är Thomas ”tårtspaden” i konditoriet SBO! När han knåpade ihop programmet gissar jag att det skulle var ljust, luftig och somrigt.

Att han lyckats kändes direkt i det inledande stycket Pineapple Poll sats 1 av Arthur Sullivan som hade en sprittande glad och ljus melodilinje med härligt rörlig rytmik. Därefter fick vi höra Suite Provencale i 4 satser av SBO:s huskompositör Jan Van Der Roost. Stycket handlar om den franska orten Provence där Roost målar naturbilder med både breda och smala penslar på ett fantasieggande sätt. I en av satserna samarbetade oboeisten med piccolaflöjtisten på ett medryckande sätt. Ur Camille Saint-Saëns Morceau De Concert opus 94 spelade valthornisten Isak Jonsson Allegro Moderato med bravur. En stor talang med framtiden för sig. En annan av orkesterns talanger, slagverkaren Martin Stensson spelade inlevelsefullt Timpani and Band Gordon Jacob på sina pukor. De fick också som hjälp på traven för vidare utbildning var sitt Ungdomsstipendium som SBO upprättade för tre år sedan. Kriterierna för att få det är att spela solo med orkestern. Vilket Isak och Martin gjorde med snits och elegans. Det avslutande stycket The First Shoot i 5 satser av William Walton är en komisk opera med jazziga inslag. Efter bara några takter kändes det som att Walton influerats av Gershwins Rhapsody in Blue. Flera blåsarpartier hade en aura från just den. Hela stycket var mycket färgrikt och mönstrat som mosaik.

Efter sluttonen tog Jan Thim över för en överraskning. Han kallad fram Thomas som gratulerades för sin kommande 60-årsdag och till hans 30 år som ledare för SBO. Gåvan var en komposition av Britta Bystöm, numera världsberömd kompositör och före detta trumpetelev till Thomas Gathe. Stycket heter A Walk To Värmland och det spelades ett smakprov. Uruppförandet av verket sker längre fram.
Med en repris av inledningsstycket avrundades den trevliga och välklingande underhållningen som SBO bjöd på.