Nostalgitripp
från början till slut.
Konsert
Kowalski & Kvintetten, Ulrika Beijer Kvintett
Jazzklubben: E street
Jazzklubben har med en viss regelbundenhet bjudit på
förband med varierat budskap. Oftast har tongångarna varit moderna men igår
fick vi njuta av en sextett musikstuderande ungdomar, Kowalski & Kvintetten
som helhjärtat satsar på jazz med rötterna i 30- och 40-talets swing.
Bandmedlemmarna kommer från olika delar av landet och träffades på Skurups
folkhögskola. Deras gemensamma intresse blev den här sextetten som på ett
mycket imponerande och övertygande sätt gav de i egna arrangemang de gamla
swingpärlorna, Stompin´ at the Savoy, How high the Moon, Take the ”A” train,
Gloomey Sunday med flera en ny lyster. Lägg de här ungdomarnas namn på minnet för
de är några av vår jazz framtid, Sara Kowalski sång, Julia Wiklund tenorsax,
klarinett, Niclas Edlund piano, Gustaf Bonde gitarr, Viktor Lundin bas Jakob
Bylund trummor. De spelade med auktoritet och utöver Saras fina sång bjöd
Edlund, Bonde och Wiklund på gedigna solon.
Det blir inte alltid som man tänkt och planerat.
Efterlängtade Café Colonial tvingades lämna återbud på grund av sjukdom. Men
Jazzklubben hittade bra ersättare i form av Ulrika Beijer Kvintett, Ulrika sång
och medmusikerna Kristofer Sundman piano, Martin Berger saxofon, flöjt, Johan
Timan bas och Daniel Olsson trummor.
Ulrika växte upp i en familj med mycket musik. Pappan var
jazzdragspelare så 12-13 år gammal följde hon med pappan och bröderna till
olika uteställen där hon sjöng både blues och jazz. 1993-1994 stod hon på
scenen tillsammans med Tommy Körberg och Carola i Sound of Music. 1995 arbetade
hon som fältartist i Bosnien. Hon har därutöver varit med på turnéer och
shower, både egna och med olika artister som Putte Wickman och Ulf Lundell.
Den här kulna måndagskvällen fick vi vara med på en
avspänd resa i Monica Zetterlunds (1937-2005) efterlämnade repertoarmapp.
Ulrika Beijer hade en ljuvlig pipa och till hennes heder är att vara sig själv
och inte försöka låta som Monica Z:a som är hennes förebild och
inspirationskälla. Hon sjöng avspänt och välnyanserat med fin balans,
välartikulerat utan störande vibrato och inga publikfriande manér. Äkta vara
rakt igenom. Vad passade bättre än att inleda med Monicas vals (Waltz for
Debby) av Bill Evans följt av It could happen to you och Ove Thörnqvists När
min vän, Att angöra en brygga, Bedårande sommarvals, Vad en liten gumma kan gno
med flera. Jag är övertygad om att Monica i sin himmel njöt i fulla drag av
Ulrikas fina tolkningar.
Hon hade en välspelande kvartett som uppbackning. Den
lyhörde pianisten Kristofer Sundman lade med perfektionism harmoniskt
välklingande ackord som lyfte fram sången. Hans solistiska kvalitéer kom rejält
fram i trionumret Amble Side av John Taylor. Saxofonisten Martin Berger
förgyllde sången med ett måleriskt och färgrikt obligatspel men också i en rad
fina soloinpass. Han visade också musklerna i ett svängigt solonummer av Dexter
Gordon.
Basisten Johan Timans levererade ett stadigt och
välklingande basspel, även en rad intressanta solon, i perfekt samarbete med
den rytmiskt stadiga och lyssnande trummisen Daniel Olsson vilket band samman
det hela på bästa sätt. En jazzkväll i nostalgins tecken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar