Härlig
kväll med Amerikanska Sångboken
Konsert
Peter Nylander Songs
Jazzklubben: E street
Det är inte utan att man hajar till av glädje när det
dyker upp någon ny manlig jazzsångare på den svenska jazzscenen. I sanningens
namn har manlig jazzsång i decennier dominerats av Claes Janson och Svante
Thuresson.
Utan att förringa deras insatser känns det mycket bra med ett
nytillskott som Peter Nylander som också är en skicklig gitarrist. Med likartat
röstregister som husguden Frank Sinatra visade sig Peter ha den rätta känslan
att behandla jazzens språk vokalt. Han sjöng genomgående med avspänd frasering
och en egen identitet som är värd att uppskattas. Sångkarriären började med att
han sjöng vackra standardmelodier ur Amerikanska Sångboken för sina barn.
Låtar
från 30-talet och framåt till 60-talet som etsat sig fast i hans minne och idag
finns med på hans repertoar. Med sin varma omfamnande röst i centrum bjöd han
på ett knippe standardpärlor som Come rain or come shine, You are too Beautiful,
Angel Eyes, The Way you look tonight, I fall in love too easily, Estate It
could happen to you, Djindji, I could write a book med flera.
Utöver sin
bedårande vackra sång var han en flyhänt gitarrist som både fyllde
ut med
välklingande ackord och broderade fantasifullt i sina solon.
Han varierade
mellan elgitarren och en akustisk beroende på låtval.
Det här var premiärkvällen för kvartetten på turnén och
premiär för Peter på Jazzklubben. Enligt egen utsago var det denna kväll första
gången han sjöng inför publik vilket är svårt att tro för det lät knappast
nybörjarmässigt.
Han ackompanjeras av pianisten Adam Forkelid som nyligen
gästade klubben med Norrbotten Big Band, basisten Christian Spering och
trumslagaren Peter Danemo.
Jag kom osökt att tänka på pianistlegenden Hank Jones när
Adam Forkelid gav sig till känna. Det mjuka och snärtiga anslaget, de läckra
bakgrundsackorden och de aptitliga och fantasifulla utflykterna i harmonikens
tassemarker i solospelet satt som hand i handske. Adam är ingen frasmakare utan
en kreativ och idérik pianist som är guld värd i sådana här sammanhang.
Christian Spering har i decennier hållit den svenska
basfanan på en hög nivå. Hans tjänster har anlitats i alla tänkbara sammanhang
och konstellationer. Som här i det mindre formatet tror jag han trivs allra
bäst där hans rytmiskt distinkta basspel lyfts fram. Med sin briljanta teknik
bjöds vi också på en rad läckra solon.
Peter Danemo är en av våra mest rutinerade trumslagare.
Under sin ca tjugofemåriga karriär har han spelat med en rad världsnamn, gjort
skivor både
i eget namn och som side-man. Vi sidan av trumspelandet är han
också kompositör och lärare. Det är stor skillnad på att slå trummor och att
spela trummor. För spelar gör Peter till hundra procent. Han är lyhörd för det
som medmusikerna gör och spelar därefter. Följsamt och elegant är han perfekt
som pådrivare och vet exakt vart de effektfulla markeringarna och
inprickningarna ska sitta.
Den skönt avspända kvällen fick en perfekt avrundning med
Sinatraklassikern Only the lonely och gamla fina You go to my head.
En av
säsongens höjdarkvällar!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar