Rytmisk
yra i Tonhallen
Konsert
From Me To You - A George Duke Experience med Norrbotten
Big Band, Norrlandsoperan och solister
Kulturfestivalen, Tonhallen
Scenkonstbolaget i samarbete med de övriga norrlandslänen
satte på torsdags-kvällen punkt med en sprakande finalkonsert där Norrbotten Big
Band, NorrlandsOperans Symfoniorkester och solister bjöd på en musikaliskt storslagen
hyllning till pianisten, kompositören och producenten George Duke (1946 –
2013).
På 50-talet gjordes tappra försök att sammanföra jazzens
element med den klassiska musiken. Den nya stilen fick benämningen ”The Third
Stream”.
Det blev ingen succé för lyssnarna upplevde musiken som svår och
komplicerad. Kanske var det där George Duke eller av Frank Zappa han inspirerades
att satsa på en egen karriär. Duke tog längre steg framåt i utvecklingen än
föregångarna och samlade ihop de bästa ingredienserna från jazzen, rock, blues,
funk, latin musik, världsmusik och lade allt i en smältdegel och resultatet
blev fusions-musikens födelse. Hans brobyggen mellan olika musikstilar har också
präglat andra som exempelvis Daft Punk, Steely Dan och sångstjärnor som
Dee Dee
Bridgewater och Diane Reeves med flera. Trots sin storhet som musikskapare är
George Duke ett relativt okänt namn för gemene man så den här konserten var
garanterat en dörröppnare för nya lyssnare.
Under huvudrubriken From Me To You fick vi vara med på en
tre timmar lång resa där musiken sprakade av spänning och skiftande karaktärer
med härligt svängig rytmik. Sångtrion Josie James, Napoleon Murphy Brock, ZaD McGough och basisten Byron Miller
utgjorde garneringen av klangbilden. Brock var också presentatör och hans
dansande var obetalbart. Snacka om att leva sig in i musiken. Under första
avdelningen var intensiteten och ljudvolymen tyvärr på max vilket förstörde
helhetsintrycket. Det gick ut över stråkarna som bitvis drunknade i det starka
brasset. Efter paus var ljudbilden betydligt mjukare och musiken lyftes fram
mycket tydligare. Särskilt i de latininspirerade numren som ibland påminde om
Sergio Mendes klassiska band Brazil 66. En eloge till dirigenten och arrangören
Tom Trapp som bearbetat materialet på bästa sätt.
Andra avdelningen fick en mjukstart med Mats Öberg vid
flygeln, Max Schultz gitarr och Napoleon Murphy Brock i en avspänd blues. Här
visade Mats Öberg sina pianistiska kvaliteter i full skala. Han har en teknisk
briljans och stor fantasirikedom i sina improviserade solon. Schultz stöttade
på ett utmärkt sätt med fylliga bakgrundsackord.
I ett eget nummer spände Norrbotten Big Band musklerna
rejält och visade
med ackuratess vilket skickligt storband man är. Ett väloljat
ensemblespel i kombination med färgsprakande solister som Dan Johansson
flygelhorn,
Håkan Broström altsax, Robert Nordmark tenorsax och åter igen
fenomenet Mats Öberg.
Som sagt en fantastisk kväll med välspelande och
välsjungande musikanter.
En värdig avrundning på årets Kulturfestival.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar