Kvartettjazz
i mästarklass!
Konsert
The Ronnie Gardiner Quartet
Jazzklubben, Tonhallen
Måndagsjazzen, tillfälligt flyttad till tisdagen i
Tonhallen inledde med sångerskan Amanda Lovevind och pianisten Peter Holm. De
värmde upp publiken på bästa sätt med ett knippe kända låtar som Hallelujah I
Love Him So, Can´t help falling in love, Feeling good och Hereos av David
Bowie, med flera. Amanda sjöng avspänt och välartikulerat till Peters fina
ackompanjemang.
Därefter fick vi följa med trumslagaren Ronnie Gardiner
och hans kvartett på en resa i jazzens guldålders innersta kärna. Ronnie och
hans medmusikanter, trumpetaren och sångaren Karl Olandersson, pianisten
Mathias Algotsson och basisten och sångaren Hasse Larsson hyllade Art Blakey,
Horace Silver, Dizzy Gillespie, Freddie Hubbard och Benny Golson med deras
låtar.
På 60-talet flyttade Ronnie till Sverige. 1975 anlitades
han av Charlie Norman som han spelade med i tjugosex år. Han har också haft
egna konstellationer som Tivolibandet på Gröna Lund och medverkat i diverse
andra sammanhang. Med sin status som trumslagare har han förärats med ett eget
rum på Nalen, Ronnies Room, där han regelbundet är värd för levande jazzmusik.
Kvartetten inledde med klassikern Four signerad av Miles
Davis. Utan vidare jämförelser kände man historiens vingslag från klassiska
kvartetter med trumpetarna Clifford Brown, Lee Morgan och Chet Baker i centrum.
Här var det Karl Olandersson som fick stå i centrum vilket han gjorde på ett
lysande sätt. Han har säkert hämtat inspiration av nämnda trio men stakat ut
sin egen väg och utvecklat ett personligt uttryck. Han har glöd i tonen, energi
och fantasi i formuleringen när han glider ut i sina hisnande
improvisationsäventyr.
I Ellingtons In A Melloton visade Karl sig lika
bevandrad att använda sordinen som Cootie Williams.
Mathias Algotsson är en oförutsägbar och spännande
klaviaturspelare.
Med sitt humoristiska sinne, vilket framgår väl i sina solon,
där han oförskräckt trampar utan skyddsnät ut i harmoniken tassemarker.
Egensinnigt i allra högsta grad.
Första gången jag hörde Hasse Larsson var han ett
basembryo i Fredrik Norén Band. Därefter har det hänt en hel del så idag
tillhör han svensktoppen av våra basister. Han är också en läcker sångare som
han visade i bluesen Save Your Blues av Horace Silver. Hans spelade stadig
pådrivande och visade i flera solon sina tekniska färdigheter. Basens roll är
lika viktig som hjärtats slag. Man tänker inte på det förrän det stannar. Utan
hjärtat dör patienten.
Ronnie är kvartettens sammanhållande länk och primus
motor. I Juan Tizols Caravan lyfte han i ett långt solo fram hela arsenalen av
rytmiska figurer med både stockarna och bara händerna. Publiken gav stående
ovationer. Det är sällan man får höra melodiska trumsolon som i Ronnies
utförande. Han är de små medlens mästare som sätter inprickningar och
markeringar med elegans samtidigt med en pulserande och stadig rytm. En skön
kväll som avrundades med sång av Ronnie med The More I See You och Karl med I
Can´t Get Started.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar