Kammarjazz
av högsta kvalité!
Konsert
Allan
– Riedel – Söderlind, förband Trio Inkognito
Jazzklubben,
E-Street
Inför fullsatt salong inleddes jazzkvällen i ungdomens
tecken med den talangfulla Inkognito Trio där Julia Wiklund hanterade
tenorsaxofonen,
Gabriel Pyk Waite bas och Anders Ingvarsson trummor. Jag kom
osökt
utan vidare jämförelser att tänka på Sonny Rollins berömda 50-talstrio.
Att inspireras av Rollins är inte det sämsta. Likt Rollins var det fria ytor
där tradition och avantgarde gick hand i hand med kryddning av fina solon.
En
bra start på kvällen.
Därefter intogs scenen av två av den svenska jazzens
ikoner, trumpetaren Jan Allan och basisten, kompositören, Georg Riedel
tillsammans med den betydligt yngre gitarristen Erik Söderlind. Erik är en
fullvärdig arvtagare till bortgångne kollegan och ikonen Rune Gustafsson.
Jan och Georg, båda födda 1934, har varit spelkompisar
sedan 1954 och har medverkat i alla tänkbara jazzsammanhang. Deras meritlistor
är imponerande. Gräddan av jazzsverige har anlitat deras tjänster på konserter
och skiv-inspelningar. Att de trivs i det lilla formatet har visats tidigare i
bland annat
Trio Con Tromba med pianisten Bengt Hallberg (1932-2013) och som
denna kväll med gitarrstöd. Under lumpartiden låg Jan och Georg på samma lucka
och för att förgylla soldattillvaron skrev Georg en svit i fyra satser för bas
och trumpet, kallad SoldI Musik. Det udda stycket fick en viss uppmärksamhet
och ledde in Georg på att skriva längre kompositioner.
Jan Allan är en av jazzhistoriens mest personliga röster.
Han har gjort en bragd för vid sidan av ett civilt arbete som elementarpartikelfysiker
har han utvecklat sitt trumpetspel till yppersta världsklass. Han är en mästare
att finfördela harmonikens beståndsdelar med sin trumpet. Hans egenartade stil
förknippas med en sångbar lyrisk trumpettradition och hans personliga uttryck
och sound har gjort honom mycket efterfrågad.
För den breda allmänheten är Georg Riedel kanske mest
känd för sina barnvisor och musiken i Astrid Lindgrenfilmerna. Men man får inte
glömma vilken utomordentligt bra basist han är. Han spelar rent, rytmiskt och
klangrikt med teknisk elegans. Ett lika magnifikt stöd som Gibraltarklippan.
B. B. King och Eric Clapton tände en ung Erik Söderlind
på att börja spela gitarr. Med åren har han lyssnat in sig på de stora
elefanterna och utvecklat en personlig spelstil. Wes Montgomery spelade på sin
tid utan plektrum, bara med fingrarna ett sätt som Erik Söderlind tagit efter.
Det ger både en annan teknik och ett mjukare sound. Han är musikaliskt en
lysande fantasifull berättare som hellre premierar innehållet än uppvisning i
teknisk briljans. Ett perfekt rytmiskt stöd, som Rune på sin tid.
De här tre skickliga musikerna lät oss åka med på en
behaglig kammarjazzresa med jazzklassiker i ett pärlband efter varandra. Kända
låtar av Jerome Kern, Reinhold Svensson, Lars Gullin, Miles Davis, Bengt
Hallberg med flera. Samt folklåtar från Jan Johanssons repertoar. Allan och
Riedel visade att gammal är äldst, med fin support av Söderlind.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar