onsdag 26 oktober 2016

Recension 2016-10-21

Magnifik hyllning av Sammy Davis Jr
From Sammy with Love med Karl Dyall och Rennie Mirro
Tonhallen

Sammy Davis Jr (1925-1990) vill jag räkna till nöjesetablissemangets kanske främste entertainer. Då menar jag naturligtvis, världens kanske främste, som kunde roa sin publik med fantastisk sång, fenomenal dans med stepinslag, exakta imitationer av andra världsstjärnor och dignitärer. Dessutom spela diverse instrument som trumpet, trummor, vibrafon med mera. Nu var inte hans fantastiska karriär kantad av rosor för som färgad fick han i dåtidens rasistiska USA, utstå mycken förnedring. Ett förhållande som tyvärr lever kvar i nutidens USA vilket inte minst presidentkandidaten Donald Trump visar. Ett exempel på hur han behandlades var när han hjälpte John F Kennedy i hans presidentskampanj. Rat Pack-gänget med Sinatra var inbjudna till installationsgalan. Då fick Sammy ett samtal från Kennedys sekreterare att hans inbjudan återtagits. Värst av allt var när han gifte sig med svenska skådespelerskan May-Britt Wilkens. Hatet visste inga gränser. I ett 30-tal delstater var äktenskapet ogiltigt på grund av lagar som förbjöd blandäktenskap. På scenen var Sammy accepterad men utanför var han etablissemangets paria. Där blir han skändad och misshandlad.
Två av våra främsta scenartister, Karl Dyall och Rennie Mirro gästade på fredagskvällen den 21 oktober Tonhallen med musikaluppsättningen From Sammy with Love där Sammy Davis Juniors turbulenta liv speglades på ett fint sätt med utvikningar till Karls och Rennies egna liv i ett rasistiskt Sverige.

Med scenen full av svarta, lätta byggelement, husbandet i scenens mitt, och stora svartvita bilder på Sammy, Frank Sinatra och May-Britt Wilkens tog Karl och Rennie med oss in i den värld Sammy Davis Jr verkade i. De hade satt sig väl in i huvudpersonens liv vilket de visade med härlig sång och osannolika dansnummer med fart och fläkt. Det varvades perfekt med talpartier. Uppsättningen bjöd på sång, musik från Sammys digra sångrepertoar. Sammy log säkert igenkännande i sin himmel!
Den fantastiska kvällen inför utsålt hus avrundades under stående ovationer med Sammy himself, på skiva, sjunga Mr Bojangles med den symboliska hatten i focus. Den 155 cm höge Sammy Davis Jr vare en rese som entertainer. Den störste!