Foto: Ulla Hörnell
Udda
jazzkväll som gick hem
KonsertMathias Algotsson & Svante Henryson, Peterson Berger Revisited
Jazzklubben, E-Street
På måndagskvällen bjöd Jazzklubben och Estrad Norr på två
kontrastrika konstellationer där duon Mathias Algotsson piano och Svante
Henryson cello bjöd på intim kammarjazz med kända, mindre kända och
egenkomponerade melodier. Ju mindre sammansättningen är desto friare och
lekfullare musik. Det finns inga hinder att spränga gränser och ge sig ut på
spännande och oförutsägbara äventyr i harmonikens outforskade marker. Ibland känns
musiken ödesmättad med cellons sköra klang i kontrast till pianots lyster. Mathias
och Svante trivs tillsammans som två lekkamrater i parken som försöker att
överträffa varandra med sina hyss. Mathias är en lyhörd ackompanjatör som vet
att lägga de rätta ackorden och som solist bjuder han alltid på det oväntade
med finurlig fraseringskonst. Svante med sin klassiska skolning tog ut det
bästa ur cellon med teknisk finess. Han varierade mellan pizzicato- och
stråkspel med mästerlig hand. Hans musikaliska kunnande passar lika fint inom
jazzens hägn, vilket han visade här, som i klassisk musik och hårdrock. Det är
inte för inte han är en världsartist!
Efter paus intogs scenen av pianisten Peter Knudsen,
tenor- och sopransaxofonisten Joakim Milder, basisten Svante Söderqvist och
trumslagaren Thomas Nyqvist som hyllade den legendariske kompositören Wilhelm
Peterson Berger (1867-1942) med att på ett modernt sätt spela hans musik, bland
annat ur Frösöblomster, och ge den en ny lyster. Redan på 50-talet gjordes
tappra försök att mixa jazzens element med klassisk musik. Stilen fick namnet
The Third Stream och blev aldrig någon succé trots arrangörer som Gunther
Schuller, John Lewis och J. J. Johnson. Att i stället göra som Knudsen, använda
kvartettformatet, för att överskrida gränsen ger friare ramar till nyskapande.
I stället för en massa klanger blir det ett intimt samtal mellan instrumenten
där utrymmet för var och en är demokratiskt lika. Joakim Milders coolt avspända
och välformulerade saxofonspel passar i sammanhanget som hand i handske. Milder
har alltid hållit sig på jazzens coola arena, alltid polerad och artig i sitt
spel, sällan rebellisk och uppkäftig. Inom den ramen bjuder på läckert kreativ
fraseringskonst. Knudsen heltäckande pianospel i fin samklang med basen och
trummorna gav det hela en perfekt inramning. Med det här respektfulla
framträdandet av Peterson Bergers musik, tror jag även om han ibland kallades
Peterson Arger skulle ha gillat de här moderna tolkningarna. En udda men bra jazzkväll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar