Avspänt och tillbakalutat!
Konsert
Erik Söderlind Trio featuring Christina von Bülow,
förband: Amanda Lovevind, Peter Holm
Måndagsjazzen: E-street
Måndagsjazzen, tillfälligt flyttad till igår kväll, inleddes
med duon Amanda Lovevind sång ackompanjerad av Peter Holm på piano. På grund av
parkeringsletande missade jag nästan hela deras framförande.
I
avslutningsnumret I Feel Good visade Amanda fina sångkvaliteter med fint stöd
av Peter. Hade gärna hört mer av dem.
Därefter bjöds vi på en ”cool” och avspänd session” med
Erik Söderlind Trio & Christina von Bülow på scenen. Deras musikaliska
budskap har bland annat sina rötter i den ”coola jazzen” som Lennie Tristano
(1919 – 1978) skapade i slutet av 1940-talet som en kontrast till den eruptiva
bebopen.
Tristano-skolan är en mycket särpräglad musikstil,
speltekniskt och harmoniskt avancerad, som oftast bygger på ackords-följder
till standardmelodier. Den fick benämningen ”cool jazz” och besk kritik för att
vara kylig och intellektuell, vilket Tristano tillbakavisade genom att peka på
musiken rytmik och spontana karaktär.
Danskan Christina von Bülow är tveklöst en av
Skandinaviens mest personliga och hörvärda altsaxofonister, skolad av
Tristanolärjungen Lee Konitz och Stan Getz. En cool musikant som inte helt fastnat
i Tristano-idiomet utan gått vidare och utvecklat sitt egna uttryckssätt. Med
teknisk elegans och mycket fantasifullt trollade hon fram toner ur sin alt
saxofon som innehöll både värme och ett stänk av det nordiskt svala. Det märks
att Konitz varit och är en stor inspirationskälla. Hennes tolkning av balladen
My one and only love var en lisa för själen. I övrigt var repertoaren
traditionell med låtar som I´m old fashioned, Wave, I Hear a rhapsody, The end
of an love affair, Danny´s dream med flera.
I begynnelsen var gitarren nästan enbart ett kompinstrument.
Men i slutet på 1930-talet när den elektrifierades blev den också ett
soloinstrument, främst genom Charlie Christian. Därefter har gitarrspelet
utvecklats åt olika håll genom namn som Barney Kessell, Herb Ellis, Kenny
Burrell, George Benson, Grant Green och Wes Montgomery med flera. Kvällens
gitarrist Erik Söderlind har gissningsvis tagit intryck från samtliga som
nämnts och selekterat ut det bästa från var och en. Det har han lagt i en
smältdegel och kokat ihop ett eget spelsätt. På samma sätt som Wes Montgomery
spelar Erik inte med plektrum utan bara med fingrarna vilket gör att tekniken
blir annorlunda och soundet mjukare. Jag tycker att han är vår mest intressanta
gitarrist som kan konsten i sin improvisationer berätta en historia på ett
avspänt sätt utan att överdriva det tekniska kunnandet.
Daniel Franck visade med dansk ackuratess hur en bas ska
hanteras.
Ett rytmiskt stadigt komp med sköna basgångar och fantasirikt
solospelande
i sann och äkta Ray Brown anda. Han fick verkligen slita för
gaget.
Sammanfattningsvis en skön och avspänd session som hade
det mesta utom trummor. Jag saknade ett rörligt trumspel som har kunnat röra om
grytan och skapat mera liv och rörelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar