Konsert
Jan Lundgren Trio
Måndagsjazzen, E-street
Det blev en mjukstart på E-street under
måndagskvällen när sånggruppen So Nice bjöd på härlig stämsång. De bjöd på
musik av Orup, Lill-Babs hit Leva Livet, Hit the road Jack och älskade ängel.
Fin kontrast till det som kom efter.
Musikens mest användbara och mest
betydelsefulla instrument är otvivelaktigt pianot/flygeln. Ända sedan dess
tillkomst har det haft och har en central roll i musikskapandet oavsett genre.
Tror ni att alla världsberömda jazz- och poplåtar, symfonier, operor, musikaler
etc. kommit till utan pianots hjälp? Kanske, men mycket mödosammare och
tidsödande.
Trots instrumentets givna
förutsättningar, tonbildning, har de allra bästa jazzpianisterna Art Tatum,
Earl Hines, Nat King Cole, Oscar Peterson, Erroll Garner, Bill Evans, Keith
Jarrett med flera skapat en egen personlig plattform med personliga uttryck och
klangfärg.
Den svenska jazzhistorien kan uppvisa en
imponerande skara, med världsstjärnestatus, som haft stor betydelse och satt
outplånliga spår i den bördiga myllan. Namn som Reinhold Svensson, Bengt
Hallberg, Jan Johansson och Gunnar Svensson är bara några som givit vår yngre
pianistgenerationen rikligt med tändvätska.
En av dessa är Olofströmssonen Jan
Lundgren som tillsammans med basisten Mattias Svensson och trumslagaren Zoltan
Csörsz visade att den fina svenska pianotraditionen håller i sig. Allt han gör
måste komma inifrån har han sagt i en intervju. Jan Lundgren använder
tangenterna i ordets latinska betydelse, till att beröra, tangere. Lundgren
har många inspirationskällor och förebilder men den som ligger honom varmast om
hjärtat är Bill Evans, som lämnade oss 1980, 50 år gammal. Idag har Lundgren
själv spelat in sig i jazzhistorien med sin alldeles egna stil, kalla den gärna
lyrisk, ja, längtande. Hans trio firar i år 20-årsjubileum och att de är
samspelta visades redan i inledningsnumret My secret love. Efter det hyllades
Billie Holiday med Lover man. På begäran spelade de Bobby Timmons klassiker
Moanin' där Mattias Svensson levererade ett mäktigt bassolo där idérna aldrig
sinade. Sedan följde ett Ellintonmedley med solopiano i Lush Life med övergång
till Satin Doll och avrundning med Billy Strayhorns Take the A train. Innan
paus fick vi höra en tillkrånglad Fly me to the moon med det välkända temat som
avslutning. Efter paus bjöds vi på mera örongodis från Lundgrens flyhänta
fingrar. I sitt eleganta och faIdantasirika improviserande väver han harmoniskt
färgrika mattor i skiftande form och kulör. Rätt och slätt en elfenbenets
mästare. I dag har Lundgren hela världen som arbetsfält.
1997 vann han Orkester Journalens
Gyllene skiva med albumet Swedish Standards för året bästa svenska inspelning.
I år tog han hem engelska Jazz Journals motsvarighet för soloalbumet All by
myself.
Mattias Svensson tillhör mina
favoritbasister. Han spelar med pondus, spänstigt och pådrivande med härligt
klös i fingrarna. Välklingande basgångar kryddade med tekniskt eleganta och
fantasirika solon. Solot i Timmons Moanin' skall sent glömmas.
Trions motor Zoltan Csörsz är i
sammanhanget en perfekt trummis. Han är lyhörd och sätter markeringar och
inprickningar med exakthet och precision. Spelar återhållsamt då det behövs men
kan också spela kraftfullt med en rörlig vänsterhand som främsta vapen. Det har
bjudits på mycket bra jazz under vårsäsongen men Jan Lundgrens Trio tog hem
första priset.
Nu fortsätter jazzen på måndagarna fram
till den 8 juni med lokala förmågor.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar