Konsert
Liv
Camilla Tjernberg/Patrik Källström Trio
Måndagsjazzen,
E-street
Nu går Måndagsjazzen in i en ny fas.
Efter ordinarie vårprogram som avslutades på ett magnifikt sätt med Jan
Lundgren Trio förlänger man säsongen med en satsning på lokala förmågor. Från
och med nu fram till den 8 juni kommer varje måndag två band att dela på
kvällen. Det blir ett brett utbud med svängiga blå toner i olika stilarter från
duoformat till storband.
För alla de som håller på och spelar
är det en sporre att få visa upp sig.
Först ut var Alnötjejen, sångerskan
Liv Camilla Tjernberg och Patrik Putte Källströms Trio där Pål Christensen
hanterade basen och Pierre Söderberg trummorna.
Det är några år sedan jag hörde
Camilla som numera bor i Karlstad. Under tiden fram till nu har hon utvecklat
sin sångteknik på ett utmärkt sätt. Hon sjunger välartikulerat, indelning och
textning sitter perfekt. Personligen tycker jag att hon valt för höga tonarter
vilket gör sången ansträngd. Med lägre tonarter skulle hennes tonsäkra sång bli
ännu bättre.
Vi bjöds på en varierad repertoar som
hon inledde med klassikern Nature Boy följd av Nils Lindbergs eller Red
Mitchells As You Are. Armstrongs slagnummer "What a wonderful world"
tolkade hon rörligt och svängigt. Vidare fick vi höra fina "Nightingal
sang at Barkley Square", bossa novan "Corcovado" med flera.
Bästa insatsen gjorde hon i Clifford
Browns mästerverk Joy Spring där det är lätt att snubbla på orden. Som
avslutning bjöd hon på en tribut till Alice Babs från gymnasietiden med "I
can´t give you anything but love". Hon hade perfekt uppbackning av Putte
Källströms rörliga och lyhörda ackompanjemang. Efter paus fick Putte fortsätta
med sin trio.
Patrik Putte Källström är kanske för
de flesta mes känd som violinist i Sundsvalls stolthet, Nordiska
Kammarorkestern. Vid sidan av arbetet i N K ägnar han sig åt komponerande,
arrangerande och jazzpianospel med sin trio Putte K när speltillfällena dyker
upp.
Putte Källström är en lysande pianist
med fantasi och idérikedom i fingrarna.
Ni som har Jan Lundgrens framträdande
i färskt minne fick här höra ett annat sätt att uttrycka sig när Källström
svävade ut i harmonikens vindlingar. Utöver sitt fina pianospel ska han ha en
eloge för sina melodiska kompositioner. De känns lika mottagliga som gamla
kända standards. Fast han spelade annorlunda än Lundgren gissar jag att han också
har ett nära förhållande till den magiske pianisten Bill Evans som lämnade oss
1980. Det kändes så. Christensens fina basspel och Söderbergs energirika
trumspel kompletterade på ett utmärkt sätt. En skön och avspänd kväll!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar