Rytmiskt
pulserande sköna toner
Konsert
The Brazil Connection
Måndagsjazzen: E-street
Kvällen inleddes med David Kontra Trio, d.v.s. David
själv gitarr, Jonathan Eriksson bas och Jakob Bylund trummor. En talangfull
trio med framtiden för sig. Vi fick höra kompositioner av David men också
St.
Thomas av Sonny Rollins. Trots sin ungdom spelar de med auktoritär säkerhet. De
vann nyligen ungdomsfinalen på Fasching, ett arrangemang av Svensk Jazz. Som
belöning fick de en resa till Sydafrika där de också kommer att framträda.
Grattis!
Efter ett besök på Cuba under 40-talet blev trumpetaren
Dizzy Gillespie den förste att integrera latinrytmer i jazzen. Men den stora
knallen kom i början på 60-talet då gitarristen Charlie Byrd (1925-1999)
besökte Brasilien. Med sig hem hade han skivor och kompositioner, av bland
andra Antonio Carlos Jobim, som han presenterade för Stan Getz (1927-1991) som
blev eld och lågor av vad han fick höra. Det stod inte länge på förrän Byrd och
Getz förenades i en studio och i februari 1962 spelade de in bossanovaklassikern
Desafinado. En inspelning som kultförklarats.
I en samproduktion med Musik i Västernorrland bjöd
jazzklubben igår på en helkväll med sköna toner från det varma Brasilien med
sitt berömda Copacabana. För framförandet stod The Brazil Connection med
Ann-Marie Henning piano, Carlos Malta sopransaxofon & flöjter, Augusto
Mattoso bas, Renato Massa trummor och Karolina Vucidolac sång.
Pianisten Ann-Marie Henning har vid fyra tidigare
tillfällen gästat jazzklubben i olika konstellationer. Trots att hon varit
aktiv i flera decennier är hon en pianist som jag tycker borde uppmärksammas
mer. Hon tillhör toppskiktet av våra pianister. Det här var första gången hon
lierat sig med en trio Brasilianska stjärnmusiker som fått pulsen och de
härliga latinrytmerna med modersmjölken. Latinmusiker har en fantastisk förmåga
att oavsett tempo spela avslappnat och tillbakalutat. Soloinsatserna har ändå
både nerv och intensitet vilket bl.a.
Carlos Malta visade på ett övertygande
sätt på sin sopransaxofon och flöjter.
Karolina Vucidolac har sina rötter i Skopje, Makedonien,
kom som mycket ung till Sverige. I tjugoårsåldern blev hon professionell
sångerska. I dagsläget har gjort ett tiotal skivor och turnéer med andra
Brasilianska musiker. Efter att ha träffat Nelson Faria, en av Brasiliens mest
respekterade gitarrister och musik-arrangörer, har den brasilianska musiken
blivit en del av henne. Hon sjöng med känsla och inlevelse och man kände
inspirationens vingslag från Astrud Gilberto och Elis Regina. Med sin rytm,
passion och förmåga att fånga publiken visade hon sig i helfigur. Få svenska
sångerskor tolkar den här musiken på samma övertygande sätt som Karolina. Hennes
unisona duetter med Malta var också något alldeles extra.
De som satte extra krydda på tillställningen var det
eminenta kompet med den följsamme och perfekt stöttande basisten Mattoso i
effektivt samarbete med den rörlige trumslagaren Massa. De fick även visa sina
solistiska kvalitéer ibland annat låten Point of no return. Det här var en
session som värmde i höstmörkret.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar