Stevie
Wonder härligt tolkad
Konsert
Claes
Janson med Claes Crona Sextett
Quality
Hotel Aveny, Sundsvall
I torsdagskväll var stämningen hög på Aveny då Quality
Live Jazz bjöd på sångaren Claes Janson med Claes Cronas eminenta sextett som
uppbackning.
I Mats Engströms fina arrangemang fick vi njuta av pärlor ur
Stevie Wonders magnifika karriär. Stevie som idag är 65 år räknas till de allra
största inom musiken oavsett genre. Som 11-åring fick han skivkontrakt med
märket Motown och han har fortsatt att spela in och framföra för det
skivbolaget till idag.
En stor inspirationskälla var Ray Charles. Många, nästan
de flesta, av Stevies kompositioner har redan under hans livstid blivit
klassiker. Operastjärnan Luciano Pavarotti kallade honom en gång för ”ett
riktigt stort musikaliskt geni”.
Vilken gång i ordningen Claes Janson har gästat Sundsvall
har jag för länge sedan tappat räkningen på. Mitt allra första möte med honom
som jazz- och bluessångare var i mars 1985 på Aveny då han tillsammans med
Gugge Hedrenius Big Blues Band bjöd på en härlig ballroomkväll. Han har
därefter gästat med specialprogram om Povel Ramel och Nat King Cole så att det
nuvarande projektet är inriktat på Stevie Wonder och hans musikskatt känns
följdriktigt rätt.
Jansons kärlek till Stevie Wonder resulterade 2013 i
skivan Stevie Wonder Unplugged på etiketten LadyBird. Med material från skivan
som stomme bjöd Claes och hans medmusikanter på en välarrangerad och smakfull
meny.
Claes har i många år varit och är den kanske mest karakteristiska blues-
och jazzsångaren på våra breddgrader. Basielegenden Ernie Wilkins sade för
många år sedan att han är Europas bäste på området. Vilket betyg! Hårrufset,
den lite skrovliga stämman, det stora garvet och den goda värmen i sången är
Claes i ett nötskal.
Kvällen inleddes med For Once in My Life och därmed sattes
ribban för en härlig musikkväll. Jag ska inte trötta ut er med att räkna upp
alla godbitar som framfördes men några pärlor är värda att nämnas, Ain´t that
love, You are the sunshine of my life, Sir Duke, Boogie on reggae women m.fl.
Låtarna har många olika kulörer karaktärer. Det pendlar mellan det ljuvt
romantiska till det mer maskulina och hårdföra. Mats Engström har lagt ner ett
otroligt arbete i arrangemangen och lyft fram bluesen- och jazzen i uttrycket
utan att förstöra grundmaterialet. Blåssektionen med Mårten Lundgren trumpet,
flygelhorn, Klas Toresson tenorsax, flöjt, Martin Pålsson trombon fick också
agera sånggrupp som Ray Charles Raeletts men de fick heta både Claesettes och
”Del ta rytm boys”. Samtliga fick också regelbundet visa sig vid
solistmikrofonen. Klas Toressons solo på balladen Overjoyed skall sent glömmas.
Han visade att Bernt Rosengren behöver
inte oroa sig för tronföljden.
Pianisten Claes Crona, basisten Hans Backenroth och
trumslagaren/arrangören Mats Engström såg till att hålla svängfanan högt. Claes
är en mycket lyhörd ackompanjatör och en fantastisk solist. Hans Backenroth
bjöd som alltid på ett gediget basspel både på ståfelan och elbasen. Han
behärskar bägge på ett elegant sätt. Mats är en spelande trummis som med
elefantöron läser av omgivningen. Han vet precis vart markeringarna och
inprickningarna ska sitta.
Sammanfattningsvis kan man säga att Janson & Co kom,
sågs, hördes och segrade!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar