Smyginvigning
av Tonhallen!
Den 4 december 1986 smyg invigdes Tonhallen med en sextett
legendariska musiker under rubriken Kansas City Six där nästan samtliga vid
någon tidpunkt ingått i Count Basies organisation. De kom direkt från ett
framträdande i New York. Arrangör för det här unika evenemanget var Folkets
Park och Lars Bjuhr Production. Jag hade nöjet att presentera de minst sagt
legendariska namnen; Harry ”Sweets” Edison trumpet, Illinois Jacquet tenorsax,
Tee Carson piano, Freddie Green gitarr, Major Holley bas och Gus Johnson
trummor. Följande recension publicerades dagen efter i ST.
Swingfest
som sent ska glömmas
Sundsvalls
nya stolthet Tonhallen i Folkets Park hade smyginvigning med några av jazzens
verkliga orakel. Eller vad sägs om sjuttiofemårige Freddie Green och de något
yngre medspelarna Harry ”Sweets” Edison trumpet, Illinois Jacquet tenorsaxofon,
Tee Carson piano, Major Holley bas och Gus Johnson trummor. De bjöd på en
swingfest som det kommer att talas om långt efter att de lämnat stan!
Green, Edison, Jacquet, Johnson har förflutet i Count Basies
orkester där Green leder överlägset med sina 50 år. Det är otroligt, tanken
svindlar, 1936 satt han i Kansas City med Basiebandet och nu i Tonhallen.
Det är klart bevisat att jazzmusiker som sköter sig blir
gamla. Därför att jazzmusiken är en konstform som håller utövarna unga både
till kropp och själ. Apropå kropp och själ spelade Illinois Jacquet ”Body and
Soul” stortonat och brett, fullt av värme och intensitet. Hans tenorstil går
tillbaka till Young-Webster-Hawkins som bildat skola till alla tenorister
världen över.
Harry ”Sweets” Edison är enligt mitt förmenande en av de
allra bästa swingtrumpetare som jazzvärlden skådat. Han har utvecklat sin
personliga stil där till och med f raseringen emellanåt närmar sig bebopen. Han
har klar och fin ton, välbalanserat, sinne för nyanser men ändå kraftfullt.
Hans fina tolkning av Carlos Jobims ”Wave” i bossanovarytm var en av kvällens
riktiga höjdare.
Bakom blåsarna satt ett välfungerande komp med altmeister
Freddie Green som anförare. Hans tassande gitarrspel smittar lätt av sig på
medmusikanterna som bjuder på det spontant oväntade.
Pianisten Tee Carson, ordinarie i dagens Basieband är en
pianist med brett register. I ”Here´s that Rainy Day” visade han en provkarta
på pianots olika stilar från Art Tatum via Basie till en hårdsvängande Oscar
Peterson.
Lägg Tee Carson på minnet gott folk.
Lägg Tee Carson på minnet gott folk.
Basisten Major Holley spelade stadigt, lika fast som
Gibraltarklippan, och fick visa sina färdigheter i en hyllning till Slam
Stewart där han på Stewart-vis spelade med stråke och nynnade unisont. Ett
riktigt shownummer som uppskattades av den alltför fåtaliga publiken.
Gus Johnson som för kvällen spelade på Uffe Wickbergs
kaggar, hade det obligatoriska trumsolot i ”O´l Man River” där han fick fritt
spelrum att demonstrera sin briljanta teknik. Själv är jag allergisk mot
trumsolon.
Kvällen avslutades med en hårdsvängande ”One O`Clock
Jump” i bästa
Kansas City-stil. En swingfest med glada spelmän och nöjd publik.
Kansas City-stil. En swingfest med glada spelmän och nöjd publik.
P.S. Sveriges Radio var på plats och spelade in konserten
som Jazzradion senare sände. Nu har ryktet nått mig att konserten också
filmades så kanske det dyker upp en dvd framöver. Den som lever får se! D.S.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar