måndag 20 november 2017

Jazzrecension 2017-11-20

Foto: Mats Olsson ST

Enahanda och långtråkigt

Konsert
Anders Hagberg med Melodic Melange
Jazzklubben, E-Street

Mina första och hittills enda möten med saxofonisten, flöjtisten Anders Hagberg har jag fått med gruppen Mynta och genom hans Wind Duoskivor med basisten Yasuhito Mori. Därför var det med nyfikenhet och förväntan jag såg fram emot att få vara med på en spännande musikupplevelse med nuvarande gruppen Melodic Melange. Förutom Anders medverkade basisten Johannes Lundberg, slagverkaren Lisbeth Diers och Ahmed Al Khatib oud (arabiskt stränginstrument, luta, föregångare till gitarren).
Med fantasins hjälp förflyttades man till något orientaliskt ställe med palmer, varmt i luften och vågor som kluckar mot stranden. I den miljön bjöds vi på en resa där den gissningsvis mestadels hemsnickrade musiken var en mix av ingredienser från jazzen, orientalisk- och samisk musik, svensk folkmusik. Att försöka sätta någon form av etikett på deras musik är omöjligt. Jag vill kalla den världsmusik med jazzens improvisation. För mig känns deras gränsöverskridande inriktning som en fortsättning på 70-talsgrupperna Sevda och Iskra.

Musik är ju en abstrakt konstform som kan vara melodiskt vacker, ljuvt harmonisk, kaotisk, upprorisk etc. Alla slags emotionella bottnar kan läggas in i det musikaliska budskapet. Med såna skickliga  instrumentalister som i den här kvartetten hade jag faktiskt väntat mig lite mera drag i budskapet. Musiken med Hagströms flöjt i centrum, låt efter låt, påminde om en lång kamelkaravan som lunkade fram i öknen i stadigt samma tempo. Så när det bevisligen finns en stor potential i dessa musiker, outnyttjad kapacitet, ska den lyftas fram och nyttjas.
Sammanfattningsvis en kväll fjärran vad jag kallar jazz. Vi fick höra skickliga instrumentalister med ett budskap som inte tilltalade mig. Det blev enahanda, långrandigt och tråkigt.


Foto: Mats Olsson ST




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar